Gawęda

“Moja Gawęda powstała w małym domu harcerza na warszawskiej Pradze”. 

Zespół Artystyczny GAWĘDA powstał w 1952 roku na Pradze w małym Domu Harcerza. Utworzona z dziecięcych marzeń i młodzieńczych pasji, wówczas młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Andrzeja Kieruzalskiego. Zaczynała jako Harcerski Teatr Lalek i bardzo szybko znalazła entuzjastów i zwolenników. Do siedziby Gawędy przyjeżdżali pedagodzy, instruktorzy harcerscy, młodzi entuzjaści pracy z dziećmi i podpatrywali formy pracy, ciekawe pomysły i prostotę stosowanych form. Gawęda powoli stawała się wydarzeniem artystycznym, a jej założyciel wyjątkowym kreatorem sztuki dziecięcej.

“Moja Gawęda powstała w małym domu harcerza na warszawskiej Pradze”. 

Zespół Artystyczny GAWĘDA powstał w 1952 roku na Pradze w małym Domu Harcerza. Utworzona z dziecięcych marzeń i młodzieńczych pasji, wówczas młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Andrzeja Kieruzalskiego. Zaczynała jako Harcerski Teatr Lalek i bardzo szybko znalazła entuzjastów i zwolenników. Do siedziby Gawędy przyjeżdżali pedagodzy, instruktorzy harcerscy, młodzi entuzjaści pracy z dziećmi i podpatrywali formy pracy, ciekawe pomysły i prostotę stosowanych form. Gawęda powoli stawała się wydarzeniem artystycznym, a jej założyciel wyjątkowym kreatorem sztuki dziecięcej.

Lata początkowe Gawędy to ciągła fascynacja i artystyczne poszukiwania stylu.

Z jednej strony powinien być awangardowy w stosunku do otaczającego świata, a z drugiej powinien zachować urok dziecięcej zabawy, naturalności i szczerości. Połączenie tych elementów w scenicznym działaniu, nadał Gawędzie ten jedyny, niepowtarzalny urok, który pozyskał ogromną rzeszę zwolenników, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. To właśnie Gawędę nazwali polscy dziennikarze „najweselszym teatrem dziecięcych podwórek”, a prasa francuska stwierdziła, że „Gawędę każdy człowiek na świecie chociaż raz w życiu powinien zobaczyć”.

Patrząc na kalendarz, można śmiało powiedzieć, że Gawęda jest najstarszym zespołem artystycznym w Polsce, pracującym pod jednym kierownictwem. Od początku zadziwiała widzów niespotykaną dotychczas formą prezentacji swoich umiejętności: potrafiła jak nikt dotąd zachować dziecięcy wdzięk i naturalną radość przy bardzo starannej, na wysokim poziomie inscenizacji swoich widowisk.

Gawęda na scenach podbijała serca najważniejszych osobistości świata.

Gawęda była prawie we wszystkich miastach i wioskach w Polsce. Występowała w wielu stolicach w Europie. Była w USA, w Kanadzie, na Kubie, w Australii, na Tajwanie i w Japonii. Jako pierwsza grupa dziecięco-młodzieżowa koncertowała dla Ojca Świętego Jana Pawła II w Castel Gandolfo, a później pod Kliniką Gemelli i w Rzymie na otwarciu Domu Pielgrzyma. Śpiewała w Białym Domu i na Kremlu, dla Międzynarodowego Kongresu Przedstawicieli Świata Kultury na Kubie, przed Prezydentami USA, Paryża, Kuby, Rosji. Z całego świata przywoziła recenzje pełne zachwytu i uznania, a gdy dane jej było reprezentować Polskę na Expoo w Japonii to w niezbyt życzliwej Polakom gazecie na pierwszej stronie ukazał się długi serdeczny i ciepły artykuł zaczynający się od słów: „Przyjechały do nas polskie Diabły z buziami Aniołów, które na scenie potrafią wszystko!”

Gawęda na scenach podbijała serca najważniejszych osobistości świata.

Gawęda była prawie we wszystkich miastach i wioskach w Polsce. Występowała w wielu stolicach w Europie. Była w USA, w Kanadzie, na Kubie, w Australii, na Tajwanie i w Japonii. Jako pierwsza grupa dziecięco-młodzieżowa koncertowała dla Ojca Świętego Jana Pawła II w Castel Gandolfo, a później pod Kliniką Gemelli i w Rzymie na otwarciu Domu Pielgrzyma. Śpiewała w Białym Domu i na Kremlu, dla Międzynarodowego Kongresu Przedstawicieli Świata Kultury na Kubie, przed Prezydentami USA, Paryża, Kuby, Rosji. Z całego świata przywoziła recenzje pełne zachwytu i uznania, a gdy dane jej było reprezentować Polskę na Expoo w Japonii to w niezbyt życzliwej Polakom gazecie na pierwszej stronie ukazał się długi serdeczny i ciepły artykuł zaczynający się od słów: „Przyjechały do nas polskie Diabły z buziami Aniołów, które na scenie potrafią wszystko!”

Po sukcesach jako teatr lalek, zespół rozszerzał repertuar artystyczny i wypracował swój niepowtarzalny swoisty styl.

Uznany jako połączenie kultury ze sztuką wychowując młodych ludzi, którzy do niej trafiają według autorskiej metody swojego Założyciela „Wychowania przez sztukę i w kontakcie z nią”. Gawęda gromadzi wokół siebie ludzi, którzy nie tylko są specjalistami w danych dziedzinach, ale przede wszystkim są pasjonatami tego, czym się zajmują oraz mają wszelkie umiejętności w przekazywaniu swojej pasji innym. Przez wiele lat z Zespołem współpracowali znakomici autorzy tekstów jak: Wanda Chotomska, Krzysztof Gradowski, Wojciech Kejne, Marek Groński, Jonasz Kofta; kompozytorzy: Włodzimierz Korcz, Andrzej Korzyński, Czesław Majewski, Zbigniew Stelmasiak, Andrzej Zygierewicz; choreografowie: Zofia Rudnicka, Witold Gruca, Józef Zaprzałkowski, scenografowie: Adam Kilian, Tatiana Kwiatkowska, Joanna Radzka i wielu, wielu innych artystów o mistrzowskim talencie, których nie sposób wszystkich wymienić.

Po sukcesach jako teatr lalek, zespół rozszerzał repertuar artystyczny i wypracował swój niepowtarzalny swoisty styl.

Uznany jako połączenie kultury ze sztuką wychowując młodych ludzi, którzy do niej trafiają według autorskiej metody swojego Założyciela „Wychowania przez sztukę i w kontakcie z nią”. Gawęda gromadzi wokół siebie ludzi, którzy nie tylko są specjalistami w danych dziedzinach, ale przede wszystkim są pasjonatami tego, czym się zajmują oraz mają wszelkie umiejętności w przekazywaniu swojej pasji innym. Przez wiele lat z Zespołem współpracowali znakomici autorzy tekstów jak: Wanda Chotomska, Krzysztof Gradowski, Wojciech Kejne, Marek Groński, Jonasz Kofta; kompozytorzy: Włodzimierz Korcz, Andrzej Korzyński, Czesław Majewski, Zbigniew Stelmasiak, Andrzej Zygierewicz; choreografowie: Zofia Rudnicka, Witold Gruca, Józef Zaprzałkowski, scenografowie: Adam Kilian, Tatiana Kwiatkowska, Joanna Radzka i wielu, wielu innych artystów o mistrzowskim talencie, których nie sposób wszystkich wymienić.

Gawęda ma na swym koncie liczne widowiska, nagrane płyty, koncerty w kraju i za granicą.

Z całego świata przywoziła recenzje pełne zachwytu i uznania, a niemal wszystkie podkreślały szczerość i wdzięk zachowania na scenie oraz prawdziwy urok dziecięcego wieku: „Gawęda to urok dziecięcego i młodzieńczego wieku, to radość kształcącej zabawy, a równocześnie kultura na wysokim poziomie”.

Gawęda ma ponad szesnaście tysięcy wychowanków, a wśród nich znani w świecie: reżyser Krzysztof Gradowski, aktorzy: Anna Nehrebecka, Agnieszka Wagner, Andrzej Zaorski, muzycy Danuta Stankiewicz, Marek Kościkiewicz, Wojciech Mann, Paweł Stasiak, Jarosław Szlagowski, prezenterka telewizyjna Dobromiła Skalska, modelka Magdalena Mielcarz, tancerka Wiktoria Gąsiewska i wielu innych.

O sile Gawędy stanowi pasja jej założyciela Andrzeja Kieruzalskiego i pracującej z Nim grupy przyjaciół.

Przez większość swojego życia uczył ich poszanowania wartości, gotowości do działania na rzecz drugiego człowieka, miłości do Ojczyzny – jej dziedzictwa i historii, rozbudzając wyobraźnię i inspirując do twórczych działań. Ponad szesnaście tysięcy Jego wychowanków nazywa Go drugim Ojcem.

Do dnia dzisiejszego koncerty Gawędy są wspaniałym artystycznym przedsięwzięciem, pasja i talent dzieci wzruszają wszystkich, a atmosfera jaka towarzyszy koncertom jest niezapomnianym przeżyciem.

O sile Gawędy stanowi pasja jej założyciela Andrzeja Kieruzalskiego i pracującej z Nim grupy przyjaciół.

Przez większość swojego życia uczył ich poszanowania wartości, gotowości do działania na rzecz drugiego człowieka, miłości do Ojczyzny – jej dziedzictwa i historii, rozbudzając wyobraźnię i inspirując do twórczych działań. Ponad szesnaście tysięcy Jego wychowanków nazywa Go drugim Ojcem.

Do dnia dzisiejszego koncerty Gawędy są wspaniałym artystycznym przedsięwzięciem, pasja i talent dzieci wzruszają wszystkich, a atmosfera jaka towarzyszy koncertom jest niezapomnianym przeżyciem.